Utmaningen

Jag hade ju visst blivit utmanad också! Så här kommer min sjätte bild ur den sjätte bildmappen.

Haha det föll pladask för i den sjätte mappen fanns det bara 3 bilder.

jaja Gunilla. Kanske var lika bra det för jag vet inte hur man gör när man länkar till andra. Fast jag hade nog kunnat klura ut det.

Norge och Brisbane (influensa)

Ja här är jag igen. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men nu är jag på väg att återhämta mig från den gångna veckan, tror jag.

Jag hade en fantastiskt trevlig helg i Oslo tillsammans med  Elinor och hennes pojkvän Rasmus. Elinor och jag var ute på sightsing varje dag i ett snöigt, dimmigt och slaskigt Oslo, men vi hade så roligt. På lördagskvällen var vi ute och åt på en mysig Thai-restaurang med väldigt god mat.

Oslos nya och fina operahus.

Kungliga slottet. Flaggan var hissad så kungen var nog hemma.

Den största semla jag nånsin ätit eller rättare sagt försökt äta för jag orkade inte. Norrmännen har inte mandelmassa i sina semlor utan sylt, men den var väldigt god.

Söndagen som var min födelsedag firade vi med en tripp upp till Holmenkollen och Frogneseter, vilken blev en riktig flopp på grund av dimman. Fast vi hade otroligt roligt, eller om det var jag som hade mest roligt kanske, när jag om vartannat knuffade och drog Elinor (som hade helt fel skor för denna tripp) upp för de branta backarna i Holmenkollen. Norge verkar inte vara särskilt turistvänligt så till vida att kartor och vägvisare nästan inte existerar alls i varje fall inte i Hollmenkollen. Vi hade alltså ingen koll på vart vi skulle för att få se hoppbacken, men vi hittade upp till nått skidcenter som vi passerade en liten bit innan vi gav upp för allt vi såg var ändå bara dimma. När vi kom hem och jag kollade på sesam.no så visade det sig att vi stått alldeles ovanför arenan med hoppbacken upp till vänster om oss utan att kunna se ett dugg. Så jag har varit där, vid hoppbacken i Hollmenkollen ;-D

Maaamaaa det går inte! Här kämpar Elinor för att ta sig upp för den branta och hala gångsstigen i Holmenkollen. Tyvärr framgår det inte riktigt hur brant det är, men om ni ser den lilla bilen i dimman nedanför backen så förstår man att det är ganska långt ned dit.

Medan Elinor och jag var på Bio lagade Rasmus till denna fina och goda födelsedagsmiddag. Vi såg Bedtime stories. En mycket underhållande film tyckte både Elinor och jag som gillar triviala, romantiska barnfilmer.

På måndagen vaknade jag med lite feber men med hjälp av ett par alvedon så gav vi oss iväg ut på stan. Elinor visade mig Frognerparken, som tydligen är väldigt känd för sina statyer. Massor av statyer av männskliga gestalter i alla möjliga former och ställningar. Vet inte riktigt vad jag egentligen tyckte, blev nästan lite provocerad av en del. Jag skulle ha velat veta tanken bakom. Sen tog vi en latte på gallerian vid Aker Brygge och efter det var det dags för mig att börja tänka på refrängen. Fast så kom jag på att jag skulle vilja se på utsikten uppe vid Frogneseter när det inte var dimma, så vi kastade oss ombord på tunnelbanetåget. Jo då det var en fantastisk utsikt, men oj oj oj vad jag fick stressa för att hinna till flyget i tid. Jag hade 5 min tillgodo på incheckningen när jag kom till flygplatsen. Så beslutet att göra den trippen var inte det smartaste beslut jag tagit.

Många trappor upp i Frognerparken står detta konstverk

Och så här fin var utsikten därifrån.

Och utsikten från Frogneseter ca 500 m över havet. Lite disigt var det tråkigt nog även denna dag, men det var så vackert.

Väl ombord på flygplanet tog stress och feber ut sin rätt och jag fick blodtrycksfall. Väldigt otäckt och skrämmande. Först höll jag på att svimma och sen svettades jag floder, vilket var ytterst pinsamt. Han som satt bredvid måste ha trott att jag var paniskt rädd för att flyga, som jag höll på.

Tack och lov så hade jag bokat hotell precis bredvid centralen, så jag behövde bara gå en liten bit innan jag kunde få vila mig en stund innan jag mötte upp med Emelie.

På tisdagen mådde jag inge vidare alls, men envis som man är så proppade jag i mig febernedsättande och gav mig ut på stan med Emelie för att hitta en balklänning, och vi hittade faktiskt en. Dessutom till rent fyndpris. Bilder på denna tror jag vi sparar tills det är dags att bära den. Hon fick den också insydd och fixad av en sömmerska på direkten, helt perfekt!

Jag var väldigt tacksam över att jag bokat kupéplats på färjan hem, för då satte Brisbaneinfluensan in den riktiga stöten.

Och usch och fy så sjuk jag varit!! Hela veckan!!

Men nu går det förhoppningsvis mot friskare tider.