Hej igen!

Jo jag vet! Jag borde skrivit för länge sen.

Har faktiskt varit på gång flera gånger, men det har liksom inte kommit ut nått vettigt och det lär det väl kanske inte göra nu heller.

För två veckor sen var jag i stan tillsammans med U-B och hämtade våra nya glasögon. Tant som man blivit var det nu dags för progressiva glas. Tyvärr har jag det ganska jobbigt med detta. Får nästan dagligen huvudvärk och tycker att det är allmänt jobbigt när tårna är suddiga och man måste titta i exakt rätt punkt i glaset för att hitta skärpa.

Ska ta bilder och lägga in snart....

Emelie var i Uppsala på Uppcon, ett konvent om japansk kultur och mycket manga, förra helgen. Hon hade gjort en egen cosplay dräkt och var med och tävlade. Det hade gått sådär hon hade fått mkt applåder men ingen utmärkelse. Hon hade min kamera med sig och därför har det inte blivit några nya bilder.

Vad händer annars i mitt liv?

Jag jobbar på med mitt/vårt fantastiska gäng det är Såååååå roligt men också väldigt jobbigt och krävande. Jag är väldigt slut och trött framåt eftermiddagen trots att jag bara jobbar 75%.

Tyvärr hänger nu kommunens kommande varsel över mig. Jag försöker att inte oroa mig men det är klart att man är rädd för att bli av med jobbet. Den 12 feb är det sagt att varslet ska ligga. Men jag hoppas att facket sätter upp en hård fight mot detta, för får kommunen som den vill så blir det inte bara jobbigt för dem som blir av med jobbet. Det blir också väldigt jobbigt för dem som ska vara kvar med en ännu tyngre arbetsbörda än i dag.

Nu blir jag förbannad.....

Jag blir det så fort jag tänker på detta, för det är inte bara vi pedagoger som får ta stöten utan dem som det drabbar värst är våra barn och elever. Speciellt dem som behöver extra stöd.

Man sparar kanske pengar nu, men vad händer sen????? Vad kommer dessa besparingar att kosta i slutändan?

Läste just i tidningen om att Sveriges elever hade försämmrat sina resultat i förhållande till andra länder. Är det någon som inser att det kan bero på stora barngrupper och besparingar och inte på sämre lärare??????

Det är oordning i klassrummen säger de, lärarna är inte kapabla att hålla ordning längre heter det då. Men det kanske är skillnad på att ha 15-20 barn i ett rum eller 30??????

Jag tror faktiskt också att det krävs mer av lärarna idag för att de ska kunna fånga sina elever. Eleverna är så vana vid att det ska hända saker hela tiden, helst väldigt roliga saker, så de blir rastlösa fort om de måste göra nått som inte fångar dem. För det måste vara roligt att gå i skolan, allt lärande ska vara roligt, alla ska tycka att allt är roligt. Hur lätt är det att ordna detta???? Jag vet att många lärare nästan slår knut på sig själva för att åstadkomma detta eller i varje fall komma i närheten, men är det möjligt egentligen?

Är det verkligen alltid lärarens fel om eleverna misslyckas?????? Kan inte omständigheterna runt om vara påverkande.

Klart att det finns bättre och sämre lärare men vad jag har sett hittills så sliter de flesta häcken av sig för att alla elever ska lyckas så bra som möjligt.

Nej nu har jag mässat tillräckligt om detta för idag. Kommentera gärna, säg emot om ni vill det, men detta är mina åsikter.

Oj, vad arg jag lät, fast det blir jag. Kanske lite extra idag...

Är hängig, lite febrig och allmänt sur.

Jaja man kan inte vara på topp alla dagar.

Hörs igen, förhoppningsvis snart. KRAM

P.S Fick just se att jag använt mig av förkortningen mkt i texten. Uffe kom med ett påstående härom dagen, som någan av hans bekanta hört på en föreläsning. Att chat och sms språket håller på att  förstöra svenska skrivspråket, att om man använder detta så kan man inte skriva med ett formellt språk. Han menade att om man anväder oxå så kan man inte skriva/stava också. Han hade också sagt att om man lärt sig det rätta så använder man inte dessa förkortningar. Pyttsan!!!! Detta tror jag inte ett smack på! Klart man kan använda båda sätten om man bara lär sig. Man skriver ju för ett specifikt ändamål när man skriver.

Och som jag sa till Uffe är det förstörelse av språket eller är det utveckling, egentligen???

För inte så länge sedan stavade vi t. ex. huvud, hufvud. Undrar just vad de "lärda" sa när vi började plocka bort f:et?

Bara en liten grej till att fundera på. D.S

Kommentarer
Postat av: Zvenne_Gunilla

Hallå Susanne !!

Nu har du blivit utmanad !!!! Kolla i Zvennes Zkvaller får du se !!



Ha det GOTT // Gunilla

2009-02-09 @ 17:42:01
URL: http://zvenne.minmudi.com/#home

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0